En vecka har gått…

…Och här sitter jag, som så många gånger förr, med en kaffekopp i handen och datorn framför mig. En vecka har nu gått med den nya kosten och i morse när jag vaknade kände jag att nu börjar det hända saker till följd av detta. Jag var knappt svettig och det lilla som jag lyckats åstadkomma under natten var mer eller mindre luktfritt. Hoppas nu bara att det kommer att gå vägen det här.

Jag är förvånad över hur lätt det har varit att hålla sig ifrån socker, vitt mjöl & mjölk när man väl bestämt sig. Det viktigaste för min del är att se till att hålla blodsockerkurvan stabil och inte väntar för länge mellan måltiderna. Om det krisar i hunger så har jag alltid lite nötter, kanel & russin till hands.

Mjölken, vårt livselixir, eller?
När man mer eller mindre som jag ”tvingas” till en diet som innebär att utesluta mjölk ur kosten så inser jag plötsligt hur denna produkt har satt sin prägel på hela svenska folket. Nästan all mat innehåller någon form av mjölkprodukt & Arla vakar med sträng hand över oss och ser till att vi fortsätter konsumera deras produkter.

Propaganda till förskolan. Stället där morgondagens potentiella mjölkdrickare håller till…
Till de förskolor som ännu värnar om att laga egen mat till barnen (förmodligen till alla förskolor när jag tänker efter) skickar mjölkjätten ut receptböcker så att personalen inte skulle råka glömma föda upp de små liven med denna vita dryck.
Om du som läser det här har barn i förskoleålder så kan du ju alltid traska in i dagisköket och se om de har just denna bok och läsa själv om hur måna de är om att vi fortsätter konsumera denna dryck genom hela livet (jag tvivlar på att de vill få oss att dricka den för vår egen hälsas skull, snarare för deras plånböcker). Jag blev inte ett dugg förvånad när jag själv läste  lite ur detta propagandahäfte och fann detta…

– ”Det är extra viktigt att förskolepersonalen ser till att barn under 5 års ålder får mjölk dricka till måltiderna så att de blir vana vid denna dryck och fortsätter konsumera den när de blir äldre”

Det har nämligen visat sig att 5 år är en magisk gräns. Om vi vuxna inte lär våra skyddslingar att dricka mjölk till maten innan dess så är sannolikheten stor att de inte heller kommer att göra det senare i livet (står också att läsa i Arlas häfte) och det mitt herrskap måste vara Arlas stora skräck och får under inga omständigheter ske.
Vart når Arla sina framtida konsumenter bäst? Just det, på förskolan Alltså ser man till att få in en fot där och vad kan inte vara bättre än en receptbok som även livsmedelsverket stödjer och står bakom. Voilá!

Om Arla säger att mjölk ger starka ben så måste det stämma eller!?!
Frågan är då varför vi här uppe i Norden (som för övrigt konsumerar denna dryck mer än något annat folkslag i världen) har så stora problem med just benskörhet? Japanerna däremot har starka friska ben. Men hör och häpna… de dricker inte mjölk?!?

Till alla er som har anknytning till Arla, ursäkta mina hårda ord, men det är min starka övertygelse att dagens hårt processade mjölkprodukter inte på något sätt tillverkas för att ge svenska folket bättre hälsa, nope, ABBA kan inte säga det bättre än så här ”Money Money Money…”

Länkar:
Den svenska mjölkpropagandan
Mjölkfri.com
”Äkta vara” om mjölk

Ps: Mitt nästa projekt: Läsa boken ”Mjölkrevolutionen” av Fredrik Colting…

Kategorier: Hälsa | Etiketter: , , , , , , , | Lämna en kommentar

Inläggsnavigering

Lämna en kommentar

Blogg på WordPress.com.

Den onda badankan

Only dead fish follow the stream...

365 eko

Småbarnsmamma genuint skräckslagen inför framtiden vad gäller klimat och miljö.

Vilda barn

Only dead fish follow the stream...